Friday, January 21, 2011

Cabaran melipat kain

Jangan blogwalking waktu tengah lapar.

Serious.

Semalam baca blog TTM punya pasal, hari ni dah kepingin makan nasi ayam. Nasib baik halia kat sini tak semalam halia Aussie. Gila kau, halia RM 120 sekilo! Sini baru RM 24 sekilo, jadi boleh dimaafkan lah.


Ok tak? Hehehe... baru nak berjinak-jinak memasak cara cantik lah katanya. Kalau tak, sebelum ni masak ikut rasa saje. Persembahan kureng. Sekarang ni baru nak mula. Cik Abe kata ku buang tebiat. Masak pun nak amik gambar. Eh, dah awak kawin dengan orang Asia. Rasalah penangan nya. Semua pun harus diambil gambar. Elok jugak kan, kalau esok-esok bergaduh, boleh tunjuk bahan bukti, yang kita masak di rumah. Kira bini yang tak malas la ni, hehehe...

Tapi hari ni, nasi kureng sikit. Ada sedikit hangit di situ. Terlupa nak kacau, duk asyik melayan mek sorang tu. Hajat hati nak ajak dia teman lipat kain. Bukan kain baju orang lain pun, baju dia aje yang dibasuh hari ni.


Amik kau, elok 10 minit siap, jadi setengah jam.


Bukan aje tak menolong, baju yang kita dah lipat pun dia bukak balik. Kita amik dari dia, dia serang baju lain. Memang tak siap kerja la macam ni.


Akhirnya, mak nye letak anak dalam bakul. Duduk kau senyap-senyap kat situ.

Eh, suka pulak dia.

Kepada ibu-ibu di luar sana, boleh cuba di rumah ya.


12 comments:

TK said... BALAS

Rajinnye dia memasak nasi ayam..
I tak pernah masak nasi ayam seumur hidup. Tahu beli je..hehe
TeRINGAT..Anak I masa kecik2 dulu suka duduk dalam bakul or dalam kotak..selesa agaknya dok dalam tu.

fara dean said... BALAS

makk oii..mahalnya halia..
susah btul org amerika nk buang angin mcm tu..haha
wah! 2x.. cantik presentation tu..mesti cik abe terkesima n kagum..
hihi..cik ayu cute btul lipat kain..haha

nur easy said... BALAS

dah ada anak dara y tolong lipat kain.. best2..hehe

Dinas Aldi said... BALAS

Mak ai halia Ostolia mahalnya! nasib baik halia kat US boleh tahan harganya, boleh masak nasik ayam.

macam tu bila la nak siap lipat baju, kihkihkih! bagus idea letak anak dalam bakul tu, dia pun hepi, kerja mak pun menjadi, hahaha!

fatt said... BALAS

tergelak i kat statement ckp bila gaduh nanti bleh tunjuk gambar as bukti rajin memasak..hahaha :D

i suka jgk nasik ayam ni, ni resepi paling senang dari masak lauk bagai tu, renyah. slalu i rebus je ayam buat sup pastu stok dia tu guna as air masak beras. stok yg sama jgk guna utk buah kuah cili tu..ayam tu pulak i marinade dgn kicap & sos tiram, pastu goreng..jadila ayam negro. mmg sedap. esok nak buatla nasik ayam..yum~

ICAZIESYIRA said... BALAS

comelllllllll!
good idea juga :D

Amyz said... BALAS

duduk dalam bakul pon best gak mak. hahaha.

Hidayah said... BALAS

Wah sedap nyer nasi ayam, cm tetiba lapar nasi ayam plak memalam buta ni..bab dok dlm bakul mmg betul! Kita pun dh amal nyer kat cik awang sorang ni..yg lagi best ikat bakul ngan tali tarik keliling rumah..boleh kurang lemak you:)

Ikah said... BALAS

ala mama sooyaree nie..kang kalo cik aiyu tido manjang xbesh la plak..kene bising2+nakal2 baru syiok keje..kan cik aiyu kan..kaco la mama kamu byk2 ..hehhe

Madam Sooyaree said... BALAS

TK,
Sini takde orang jual, huwaa.... Favorite I nasi ayam kat Section 14 PJ. Sedap! :D

Faradean,
Hali sini ok lagi, kalau kat Australia tu voila! Memang kembung la perut orang sana, hahaha

Nur Easy,
Tolong tambah kerja adalah, hehe

Dinas,
Budak-budak ni kalau letak tempat pelik-pelik, mesti suka kan. Macam-macam!

Fatt,
Macam sama je resepi kita, hihih.. Cuma ayam I dah tak berjaket pasal Cik Abe yang potong ayam tu. Sihat sangat le konon, habis semua kulit ayam terkorban

Ica,
Boleh praktis kat Aleya :D

Amyz,
Ha ah kan.. kalau angkat bawak pusing satu rumah lagi suka!

Hidayah,
Syafiq lagi power! Hahahah... tak larat ku nak tarik, habis langgar semua benda kang!

Ikah,
Biasa la tu, anak bising kita bising, bila dia tido rasa sunyi pulak :P

TopsyTurvyMum said... BALAS

Cisss..tak pernah lagi jumpa halia fresh sini dalam RM24 sekilo..paling murah pun RM72 sekilo..tapi ku pejamkan mata bayar ajer laa..haha!

Dulu selalu jugak letak budak2 ni dlm bakul kalau tgh lipat kain..kalau diorg tolong bukan makin cepat siap..sampai esok pagi pun tak siap lipat!

Madam Sooyaree said... BALAS

TTM,
Waima ku duduk kampung, halia murah sini! :P

Memang cepat kalau budak-budak tolong, cepat mengamuk mak nye, hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...