Thursday, April 26, 2012

Chef Aiyu

Oooh... bahang musim panas sudah mula kunjung tiba. Hari ni antara hari paling panas setakat ni, 103 degF tengahari tadi. Untuk orang Malaysia, 39 degC you. Baik kan, tuan tanah siap convert lagi, hehehe... Kalau kat sini, 3 digits tu memang orang gerun le. Panehhh...
 
Petang petang macam ni, orang memang jarang keluar. Padang pun kosong aje. Bukan ape, kang ade pulak yang melecur naik slide. Jadi, untuk mengisi masa lapang Cik Aiyu, kami ke Children's Museum sekali lagi.
 
Kami pergi tak lama, dalam 40 minit je kot. Cik Aiyu pun takde tawaf banyak, dia tersangkut sudah di bahagian dapur muzium tu.
 

Ada orang tu rupanya ada hati nak jadi chef.

Waktu sampai kat bahagian dapur tu, dia mula keluarkan periuk satu persatu. Pastu mulut tak berhenti menceceh, sambil mata tengok tengok mak nye. Agaknya aku selalu sangat tengok rancangan memasak kat tv, dia pun mula la perasan sekali.


Antara set up di dapur muzium.


Sinki pun ade sekali. Kalau ada sinki rendah ni kat rumah, kompem boleh ajar Aiyu basuh pinggan waktu dia umur 5 tahun nanti :D



Waktu dia pakai mixer, mulut dia pun sama laju dengan mixer, hehehe.. Brrrr... bunyi motobot. Nasib baik mixer kami KA, kalau mixer cap ayam, lagi tinggi la decibel Cik Aiyu, hahahaha....



Sekarang ni memang rumah kami ada parrot jadian. Macam malam tadi, dia lipat kain. Cuma kain yang dia lipat tu, serupa sup bunjut la dia buat. Siap kibas tu, jangan marah... :P Tapi yang keluarkan baju dari lemari, campak ke lantai, dia jugakkkkk.....

T__T
 

12 comments:

Nota Cikgu Anum said... BALAS

dah mcm anak martha steward mak tgk. nmpk sgt mak die rajin memasak. pandai anak menggunakan gadjet
:)

ANR said... BALAS

alololololo comelnya cik aiyu. :)

dah tunjuk minat memasak.. auuwww

eh cop, bangkok lagi panas. panas sangatttttttttttttt

Eliss Mie said... BALAS

dah besar sket ni boleh pass baton memasak ni :)

sabira said... BALAS

WOOOWWWWW...ada yang nak ganti chef wan rupanya...sambil masak sambil mulut macam bertih ayam..hahahaha...panasnya kat sana..kat sini pun kadang2 je hujan...selebihnya macam hari hari nak minum coconut shake..hihihi

Naqies said... BALAS

dah siap masak, post ke auntie sikit ye, aiyu...

rostina76 said... BALAS

soooooo cute chef Aiyu ni. nak chop jadi menantu takut plak anak mat salleh ni.hantaran mau kira USD, poning anak teruna aunty ros nanti. hehe!!!semoga bila besar biarle rajin cam gini jugak ye.

Unaizah said... BALAS

Nigella in da making....!

s.z.a_s.z.a said... BALAS

cik Aiyu dah hint2 tu sebenarnya...
Dia nak dapur mainan macam IKEA tu..
hehehehehehe~

aikasayang said... BALAS

gaya mmg mcm betul2 sibuk memasak tu...
cik aiyu, roti canai satu plzz,kuah taruh asing:P

Nanak said... BALAS

wah..tanak kalah dgn mommynye..hihihi..
nak buat apam ke sayang?

Amy Z! said... BALAS

Alam suka buat bunyi blander. Tima kita nak masak ke apa. Sebab dia rendah, dia suruh kita dukung dia sebab nak tengok kita masak apa kat dapur tu.. hadooii.. -_-"

Madam Sooyaree said... BALAS

Nota Cikgu Anum,
Auww... haruslah dipuji mami nya sama, hahaha.. me likey!

ANR,
Bangkok lagi panas ke yang? Banyak sangat ya auw auw kot, tu yang panas, hehehe

Eliss Mie,
Harusss... belum lagi baton basuh pinggan, heaven!

Sabira,
Eh, sedap nye coconut shakee... haruslah masuk list kita kannn :P

Naqies,
Hi Qies! Auntie lagi terror masak, kami baru mencuba je ni ;)

Rostina,
Hahaha.. mak nye yang Melayu totok pun USD tauuu :P Insya allah, kot kot dapat yang mintak Kuwait Dinar camne? Kali 13 you~

Unaizah,
Hehehe.. teringat kat kek cokelat tengah malam Nigella, sedappppp

Sza Sza,
Hahaha.. tadi kami gi tengok, tapi Cik Abe tak kenan le pulak. Next project kot :P

Aika,
Wahhh.. kasi garing punya! :D Sedap tu roti canai, dah lama tak makan :(

Nanak,
Hihhih.. apam polka dot kan.. Easter hari tu terlepas le pulak :P

Amyz,
Hahahah.. comel nye! Aiyu pun kekadang sibuk sama, so kita slelau tarik kerusi suruh dia tengok sendiri. Nak dukung, mak nye malas, hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...